Waarom

Goed onderwijs is de ruggengraat van de samenleving. Het is daarom van cruciaal belang dat alleen de beste leraren voor de klas staan. Een goede leraar is niet alleen meester in zijn vak. Hij krijgt ook energie van het begeleiden van jongeren in hun reis naar volwassenheid. Een goede leraar heeft dan ook oog voor de totale ontwikkeling van jongeren. Deze leraren leiden we samen op in de praktijk. Onze focus ligt op een praktijkgerichte opleiding en de persoonlijke ontwikkeling van de aanstaande leraar.

Hoe

Bij ZAOS leiden we de volgende generatie leraren binnen het Zeeuwse onderwijs op. Dit doen we niet alleen. We hebben een breed opleidingsnetwerk in Zeeland. Schoolopleiders en werkplekbegeleiders vormen de basis van het opleidings- en begeleidingsteam. Zij zorgen voor de ontwikkeling en professionalisering van de aanstaande leraren. Hierbij staan we voortdurend in contact met de lerarenopleidingen van onze partnerhogescholen. Daar slaan we de brug tussen de theorie en praktijk, om toe te werken naar zelfstandig lesgeven. We noemen dit het werkplekleren. Dit proces is gericht op het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om zelfstandig voor de klas te staan.

Wat

Een aanstaande leraar werkt aan zijn totale ontwikkeling. Dit gebeurt op de werkplek. Hij geeft les, maakt opdrachten, voert begeleidingsgesprekken en bestudeert de vakinhoud. De opleiders en begeleiders zijn nabij om de ontwikkeling te volgen en de aanstaande leraar te begeleiden. Andersom werken zij ook aan hun eigen professionalisering, door de veranderende praktijk te verbinden met de nieuwste theorie. Zo waarborgen we de kwaliteit van het onderwijs. Bij ZAOS werven en matchen we aanstaande leraren. Het werkplekleren is persoonlijk afgestemd op de aanstaande leraar. Ook stemmen we het beleid af tussen de hogescholen en het werkveld. Dit maakt ons een belangrijke schakel tussen de aanstaande leraar, de opleider en begeleider.