Onderzoekende houding

Bij ZAOS leiden we nieuwsgierige leraren op. Een onderzoekende houding is daarbij essentieel. Daarom bieden we begeleiding bij het doen van praktijkonderzoek. Samen ontwikkelen we een leervraag tot een onderzoeksvraag. Zo blijven we onszelf uitdagen en verbeteren.

  • Begeleiding bij praktijkonderzoek
    Je krijgt ondersteuning om onderzoek te doen binnen je eigen lespraktijk.
  • Van leervraag naar onderzoeksvraag
    Samen formuleren we een concrete en relevante onderzoeksvraag.
  • Reflectie op onderwijspraktijk
    We blijven onszelf afvragen waarom we doen wat we doen — en hoe het beter kan.

Onderzoekend vermogen

Bij ZAOS stimuleren we (aanstaande) leraren om met een open blik naar hun eigen onderwijspraktijk te kijken. Onderzoekend vermogen betekent dat je actief op zoek gaat naar inzichten, kritisch reflecteert op je handelen en onderbouwde keuzes maakt. Je leert hoe je vragen uit de praktijk kunt omzetten in onderzoeksvragen, en hoe je met kleine onderzoeken grote stappen kunt zetten in je professionele ontwikkeling. Zo werk je voortdurend aan beter onderwijs — voor jezelf, je leerlingen en je school.